woensdag 25 januari 2012

Afgewezen worden

Inmiddels heb ik een aantal sollicitaties de deur uitgedaan. Ik vind het wel even welletjes en besluit om deze week even niets meer te doen. Het even laten rusten, want als je door blijft gaan maak je al snel dezelfde brieven en daalt de positieve zin.

Twee dagen nadat ik dit besloten heb, stromen de afwijzingen binnen. Met de eerste (uitgezonderd de sollicitatie die ik samen met mijn collega heb gedaan) afwijzing kan ik nog positief omgaan. Dan volgen nummer 2 en 3. Oeps! In mijn hele leven ben ik nog nooit zo vaak afgewezen! Waar ligt het aan, vraag ik me af? Volgens sollicitatietrainingen en mobiliteitscoaches kun je het bedrijf waar je gesolliciteerd hebt gewoon even bellen om dit na te vragen. Bij mijn 1e afwijzing vind ik dit niet nodig, want er wordt helder vermeld waarom ik niet de gekozen kandidaat ben. Bij de 2e weet ik dat ik niet de juiste competenties heb en bij de derde zal mijn cv wel te zwaar zijn.

Grappig: als ik 'afgewezen worden' google dan krijg ik de links door die mij willen vertellen hoe er mee om te gaan als ik word afgewezen in de liefde. Dit bedoel ik dus niet. Nog even verder zoeken en ja daar kom ik zowaar wat tegen:

De afwijzing
Afgewezen worden is nooit leuk, zeker niet als het om die ene 'droombaan' gaat. Wat te doen bij een afwijzing? 
Ga in ieder geval na waar het aan gelegen zou kunnen hebben. Heeft u zich niet voldoende voorbereid? Was uw brief misschien niet overtuigend genoeg? Welke vragen kon u niet beantwoorden? En was het echt wel de juiste baan voor u? Vraag bij het bedrijf ook na waarom u niet bent uitgenodigd voor een gesprek of waarom u na het gesprek afgewezen bent. Het kan immers zo zijn dat het niet aan u gelegen heeft, er onverwachts een interne kandidaat op de proppen kwam of de functie is vervallen. U zou zich misschien voor niets al die vragen stellen.@eurojob uitzendbureau



Ok, hier staat dus ook in dat ik het beste het bedrijf even kan bellen met de vraag waarom ik niet uitgenodigd ben voor een gesprek. Ik weet niet wat het is, maar iets houd mij tegen om dit ook daadwerkelijk te doen.  Wil ik het niet weten, ben ik toch niet echt geïnteresseerd in die baan, of durf ik gewoon niet? Ik heb ook het idee dat werkgevers hier helemaal niet op zitten te wachten, want als iedere sollicitant dit doet dan hebben ze alleen daar al hun handen vol aan. Maar nu trap ik dus in een valkuil net zoals vele andere sollicitanten, volgens mijn coach.  Ik ben mijn eigen vragen aan het beantwoorden en die antwoorden komen waarschijnlijk niet overeen met de antwoorden van de werkgever.


Dit is dus ook weer iets waar ik aan moet gaan werken.  

2 opmerkingen:

  1. Wat een akelig gedoe dat soliciteren ,maar maak je maar niet druk over afwijzingen want het ligt echt niet aan jou hoor zij krijgen waarschijnlijk bergen brieven op een vacature en gooien die in een grote bak en plukken er een paar uit en de rest krijgt een afwijzing...dus gewoon volhouden dan komt je droombaan vanzelf
    Als je van lezen houdt dan is dit nog een leuk boek over soliciteren "De Quiltclub" van Jennifer Chiaverini
    Veel succes
    Groetjes Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. En ja, ik weet het inmiddels, ook van andere collega's, werkgevers krijgen zoveel brieven. Ik ben nu ook aan het proberen om gewoon via mijn eigen netwerk een baan te zoeken, want dat werkt volgens mij nog het beste. Het boek zal ik eens gaan bekijken.

    Nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen