woensdag 1 februari 2012

Hoe presenteer ik mezelf

Hoe zorg ik ervoor dat mijn sollicitatiebrieven en mijn cv opvallen bij werkgevers? Inmiddels heb ik hierover wat tips gekregen van mijn mobiliteitscoach en natuurlijk is op het internet ook veel te vinden.
Tik maar eens bij de zoekmachine 'presentatie bij sollicitatie' in. Dan krijg je vrij veel links met informatie over hoe je jezelf het beste kunt presenteren in je brief, cv en als je op gesprek moet.

De belangrijkste tips vind ik toch wel die van de recruiters en van de werkgevers. Wist je namelijk dat werkgevers vrijwel nooit de brief lezen, maar alleen de cv onder de loep nemen? En dat ze gemiddeld 1 minuut de tijd hebben om jou cv te bekijken. Dit betekent dus dat je cv er uit moet springen. Dit doe je niet door een foto van jezelf mee te sturen. Naar blijkt waarderen werkgevers dit niet erg en er is zelfs een wervings- en selectiebureau die foto's verzamelt op een 'wall of ugly'. Welk bureau dit is, wordt natuurlijk niet vermeld. De site waar naar mijn mening de meest waardevolle tips opstaan is:

http://www.intermediair.nl/artikel/hoe-schrijf-ik-een-sollicitatiebrief/81631/tien-gouden-tips-om-op-te-vallen.html#81634

De vreemdste manier waarop ik een tip kreeg (althans ik denk dat het een verborgen tip was) was van mijn mobiliteitscoach. Ik zat midden in een gesprek met haar en plots, uit het niets, zei ze: 'doe je haar goed'.  Ik reageerde verbijsterd en heb haar alleen maar met grote ogen en onbegrip aangekeken. Kijk, achteraf denk ik dat ze bedoelde (misschien had ik het direct moeten vragen en niet mijn eigen conclusie moeten trekken) dat mijn haar voor mijn ogen valt en dat als ik op sollicitatiegesprek ga dit kan afleiden. Op zich een hele goede tip, maar dat had ze toch ook anders kunnen brengen?

Afin, om te laten zien wat ze bedoelde hieronder een (niet de meest flatteuze foto) van mijzelf. Mocht iemand nog meer tips hebben om zo mijzelf het beste te kunnen presenteren dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten